Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2008

ΤΟ ΤΟΠΙΚΟ ΣΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΤΟ ΤΟΠΙΚΟ

Η παγκοσμιοποίηση αποτελεί ένα σύγχρονο φαινόμενο που κατακλύζει την καθημερινότητά μας σε βαθμό όχι απλά επιφανειακό με την εισαγωγή και κατανάλωση τροφίμων, ενδυμάτων και άλλων ειδών καθημερινής χρήσης αλλά και στο χώρο της επικοινωνίας και των ΜΜΕ.
Στο χώρο της επικοινωνίας βλέπουμε το Διαδίκτυο που κερδίζει ολοένα και περισσότερους χρήστες και να ανάγεται στο νούμερο ένα μέσο επικοινωνίας,ενημέρωση
και ψυχαγωγίας.
Η Άναμπελ Σρέμπερνυ-Μοχαμμάντι στο άρθρο της "Το παγκόσμιο στο τοπικό και το τοπικό στο παγκόσμιο" διαπραγματεύται πώς η παγκόσμια κοινότητα επηρεάζει και επηρεάζεται από κάθε τοπική κουλτούρα, έστω και αυτών των χωρών που θεωρούνται "Τριτοκοσμικές" (εκείνες που δε συμβαδίζουν με τα ήθη και τα έθιμα του "δυτικού" κόσμου).
Η κειμενογράφος εντοπίζει τρία βασικά στοιχεία που καταστούν
το παγκόσμιο σε τοπικό και το τοπικό σε παγκόσμιο. Αρχικά μιλά για την παγκοσμιοποίηση των μορφών επικοινωνίας. Δεδομένου ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και τα μέσα πληροφόρησης είναι πλέον διαδεδομένα αλλά και ταχύτερα,η ροή της πληροφορίας και επικοινωνίας αλλάζει με αντίστοιχους ρυθμούς.
Στη συνέχεια, αναφέρεται στην παγκοσμιοποίηση των επιχειρήσεων που ασχολούνται με τις επικοινωνίες. Πολυεθνικές εταιρείες συγκεντρώνουν τα μέσα και στηρίζουν την επικοινωνία.
Τέλος, αναφέρεται στη ροή των παγκόσμιων μέσων, που αποτελείται από τους εμπορικούς φραγμούς, τον εκγηγενισμό, τα διαφορετικά πολιτισμικά προϊόντα της παγκόσμιας μιντιακής οικονομίας και την αναδιαπραγμάτευση ταυτοτήτων(έμφυλων,πολιτισμικών, "φυλετικών").
Ανακαλώντας τη σχολή του Μπέρνιγχαμ και τη σχέση που προβάλει ανάμεσα σε πομπό και δέκτη, δηλαδή την αμφίδρομη σχέση που είναι βασισμένη στην προσφορά και τη ζήτηση του μιντιακού προϊόντος είναι εύκολο να κατανοήσει κανείς τις θεωρητικές προσεγγίσεις της Μοχαμμάντι.
Η παγκοσμιοποίηση, όπως προαναφέρθηκε, αποτελεί ένα φαινόμενο που λίγο-πολύ μας επηρεάζει όλους. Πολλοί αναρωτιούνται για τις στιλιστικές προτάσεις της Δύσης αλλά και για τις θεωρητικές αναζητήσεις της Ανατολής.
Χώρες από την ανατολή με διαφορετική κουλτούρα τροποποιούν τα ήθη και έθιμα κατ' αναλογία με χώρες της δύσης και το αντίθετο.
Έτσι, λοιπόν, και στο χώρο των μίντια υπάρχουν δανεισμοί και ενστερνίσεις. Πολλές εκπομπές και σίριαλ δημιουργημένα για ένα συγκεκριμένο κοινό με βασικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά γίνονται εξίσου αποδεκτά από ομάδες με διαφορετικά γνωρίσματα μερικές φορές
αφομοιώνοντας αλλά και αναδιαμορφώνοντας τις ιδιαιτερότητές τους.


1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

H perilipsi tiw perigrafis tou motalou einai Ok alla den yparxei kamia prospatheia anadeikjis ebeirikwn paradeigmatwn px pws afta poy leeii o anthrwpologos nomizeis oit symvainous simera sta mme